Læringsmiljøer af høj kvalitet kan have en afgørende betydning for børn og unges trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Der arbejdes med forskellige målsætninger og indsatser i Brønderslev Kommunes folkeskoler
Her beskrives blandt andet hvilke kvalitetsstandarder vi arbejder ud fra i Brønderslev Kommunes folkeskole.
Kvalitet i Folkeskolen
Alle børn er unikke og indeholder mange ressourcer og udviklingspotentialer. Alle børn er selvstændige og kompetente og har ønsker og viden om egne livsforhold. Børns stemmer er lige så værdifulde som voksnes. Det er børns ret at blive inddraget og få indflydelse på de forhold, der vedrører dem selv.
Børn skal forstås ud fra de sammenhænge, de indgår i og ud fra de betingelser, de har for at handle. Børn er ikke et problem, men de kan være i problemer.
Fællesskaber er essentielle for børns udviklings- og læringsmuligheder, og børn har ret til deltagelse i fællesskaber.
De fagprofessionelle omkring børnene har ansvar for at skabe:
- en tryg og tillidsfuld relation
- rette betingelser for inddragelse, og herefter inddrage børn uanset alder og funktionsniveau
- udviklende og lærende fællesskaber
Se brochure om Børnesyn
Læs om de overordnede regler i skolevæsenet. F.eks. kan du læse, hvordan skolebestyrelser er sammensat og hvordan man kan vælge mellem skolerne.
Styrelsesvedtægten er tilrettet den nye skolestruktur, der er gældende fra 1. august 2024, og godkendt af Børne- og Skoleudvalget den 9. april 2024.
Bilag til styrelsesvedtægten er under udarbejdelse.
De skolepolitiske mål i Brønderslev Kommune er indskrevet i skoleområdets kvalitetsrapport.
Den seneste kvalitetsrapport ser tilbage på skoleåret 2018-2019. Formålet med kvalitetsrapporten er at give Byrådet et indtryk af, hvordan skoleåret har udformet sig. Du kan blandt andet læse om, hvordan skolerne i Brønderslev Kommune klarer sig i forhold til nogle af de mål, der er i skolereformen.
Den seneste kvalitetsrapport blev den 3. marts 2020 behandlet i Børne- og Skoleudvalget og 1. april 2020 godkendt af Brønderslev Byråd.
Fra skoleåret 2022-23 blev kvalitetsrapporten afløst af skoleudviklingssamtaler som evalueringsværktøj for kommunalbestyrelsen.
- Vil du læse Kvalitetsrapport, og Bilag til kvalitetsrapporten for 2018-2019, kan de rekvireres ved Michael.F.Alsbjerg@99454545.dk
I forbindelse med indføring af skolereformen arbejdes med "den åben skole".
Som led i arbejdet med at implementere disse elementer, er samarbejdet med eksterne parter vigtigt. Der findes allerede en del samarbejdspartnere, som via pjecer, kataloger og hjemmesider samarbejder med skolerne i Brønderslev Kommune.
- Den åbne skole i forbindelse med skolereformen (nyt vindue)
Læs også:
Kontakt
Ny Rådhusplads 1
9700 Brønderslev
Skriv sikkert, hvis du deler følsomme
eller fortrolige oplysninger.
Send sikkert post (MitID)
Send sikkert post (Erhverv)