Som boligejer har du en udgift til kommunen for afhentning af affald, genbrugsplads, rottebekæmpelse - og grundskyld
Som boligejer får du 2 gange årligt en opkrævning fra kommune - din såkaldte ejendomsbidragsbillet, som er betaling af affald og rottebekæmpelse.
Læs mere om ejendomsbidrag
Som boligejer betaler du for at få tømt affald på din ejendom, samt et bidrag til genbrugsplads. Beløbene opkræves via Ejendomsbidragsbilletten, som forfalder til betaling 1. februar og 1. august.
Bekæmpelse af rotter er en del af den kommunale samfundsopgave og alle betaler solidarisk til systemet via ejendomsbidragsbilletten.
Fra 1. januar 2024 ændres afgiften til at blive opkrævet pr. bebygget m2.
Alle grundejere betaler afgiften, uanset om tilbuddet bruges eller ej. Dette gælder også, hvis du anvender en privat rottebekøber. Du kan altså ikke fritages for afgiften.
Du skal fra 2024 betale grundskyld - også kaldet ejendomsbidrag - til SKAT. Grundskylden bliver beregnet af det laveste af:
- Ejendommens grundværdi fratrukket eventuelle fradrag for forbedringer
- Grundværdien, der dannede grundlag for grundskylden det foregående år, tillagt en reguleringsprocent på 3-7 procent.
Skattebetalingen bliver nemmere, da hele opkrævningen af boligskatter samles i staten.
Det betyder, at du betaler grundskylden løbende via årsopgørelsen i stedet for gennem separate opkrævninger fra kommunen. Skattestyrelsen overtager også to typer boligskattelån:
- Indefrysning af stigninger i grundskylden
- Pensionistlån til betaling af grundskyld
Læs mere om de nye boligskatteregler på Vurderingsportalen (nyt vindue)
Ejendomsværdiskat er en skat du betaler til staten udfra den samlede værdi af din faste ejendom med grund og bygninger. Ejendomsværdiskatten betaler du til Skat via din årsopgørelse - den opkræves altså ikke sammen med de 2 årlige ovennævnte ejendomsbidragsbillet fra kommunen.
Årsagen til at der sker reguleringer er at principperne for vurdering og beskatning er ændret med en ny ejendomsvurderingslov og et nyt ejendomsvurderingssystem, som skulle være grundlag for nye, mere retvisende, vurderinger første gang pr. 1/1 2020 for boligejendomme, og 1/3 2021 for øvrige ejendomme.
2020-vurderingen skulle så have været grundlaget for ejendomsskatten 2021 for boligejendomme, men da vurderingsmyndigheden ikke har fået lavet disse vurderinger, har ejendomsskatten for 2021 og frem været foreløbig, og skal så reguleres, når vurderingen for den enkelte ejendom, er blevet offentliggjort.
Øvrige ejendomme, dvs. erhverv, landbrug, boligblokke osv. skulle have være vurderet første gang, i det nye, pr. 1/3 2021, som så er grundlaget for ejendomsskatten 2022 og frem. Det forventes, at vurderingsmyndigheden går i gang med vurderingen af disse ejendomme , når de er færdige med 2020-vurderingerne for boligejendomme.
Du kan få mere at vide om vurderingerne på Vurderingsstyrelsens hjemmesider:
- Boligskat (nyt vindue)
- Beskatning af erhverv (nyt vindue)
- Efterregulering af boligskat (nyt vindue)
Hvem opkræves?
Med baggrund i en udtalelse fra Vurderingsstyrelsen, som vores IT leverandør har bedt om, inden de første reguleringer kom, sker reguleringen til den nuværende ejer, uanset om pågældende har været ejer i hele perioden eller ej.
Læs udtalelsen fra Vurderingsstyrelsen
Hvis du er tilmeldt betalingsservice, vil betalingen ske automatisk, og ellers vil der blive sendt betalingsinformation ca. 1 måned inden betalingsdato.
Forstå bidragsbilletterne.
Hvis stigningen er over 200kr. pr. ejer, og man er tilmeldet Indefrysning af grundskyld, vil beløbet stå som minusbeløb midt på siden.
Hvis der er stigning, og man ikke er tilmeldt Indefrysning af grundskyld, vil det man skal betale, stå nederst som 3. rate. Derbliver efterfølgende sendt indbetalingsinformation til dig, hvis ikke du er tilmeldt PBS.
Hvis du skal have penge retur, står der Udbetaling via nem-konto
Fra 2018 har folketinget indført indefrysning af stigning i grundskyld for boligejendomme. Efter gældende lov er ordningen obligatorisk og rentefri i perioden 2018-2023, dvs. boligejer er automatisk tilmeldt og bliver tilmeldt, når en boligejendom overtages.
Er du og din ejendom omfattet af denne indefrysning, bliver stigninger i grundskylden automatisk indefrosset. Indefrysningen er personlig, dvs. hver ejer får sin forholdsmæssige ejerandel indefrosset.
Læs mere om indefrysning på Vurderingsstyrelsens hjemmeside (nyt vindue)
Den årlige indefrysning vil fremgår af ejendomsskattebillet. Hver ejer vil en gang årligt få en årsopgørelse, som viser det samlede indefrosne beløb.
Du kan framelde ordningen på borger.dk, hvis du ikke ønsker at stigninger skal indefryses. Framelding kan ikke fortrydes, men det er muligt at tilmelde fremtidige rater igen. Du kan kun fra- og evt. tilmelde din egen andel af indefrysningen, dvs. ved flere ejere skal hver ejer fra- og tilmelde sin egen andel.
Indefrysning forfalder til betaling, hvis du sælger din ejendom, fravælger ordningen eller hvis ejendommen af vurderingsmæssige årsager ophører med at være omfattet af ordningen. I så fald modtager hver ejer automatisk en opgørelse og en faktura.
Bemærk at ordningen er personlig, så alle ejere får hver sin faktura med indbetalingskort fordelt i forhold til ejerandele. Alle fakturaer skal betales.
Hvis du ønsker at afmelde dig ordningen og indbetale det indefrosne beløb, skal du afmelde via de 2 nedenstående links:
Borger.dk (nyt vindue) dette link er til og med 2023.
Indefrysningslån (nyt vindue) dette link er fra og med 2024, hvor det er på forskudsopgørelsen, det skal afmeldes.
Affaldsgebyrerne forfalder til betaling 1. februar og 1. august 2024.
Desværre er der sket en fejl i forbindelse med ekspeditionen af betaling af 1. rate, de steder hvor man har en 240L mad- og restaffaldscontainer. Fejlen betyder, at der opkræves et for stort beløb på 1. rate.
Taksten for 240L mad- og restaffaldcontainer for 2024 er 671,00 kr., men på ejendomsbidragsbilletten opkræves der 838,75 kr. På 1. rate betales der 419,38kr.
I forbindelse med opkrævning af 2. rate til august, vil der naturligvis blive taget højde for problemstillingen, så der til den tid opkræves et tilsvarende mindre beløb. Du kommer altså ikke til at betale for meget vedrørende 2024.
Regningen/betalingsinformationen blev sendt ud tidligere end ejendomsbidragsbilletten, så beløbet på regningen passer ikke. Det er beløbet som står ved 2. rate på ejendomsbidragsbilletten 2024, du skal betale.
Fejlen blev opdaget så sent, at det ikke var muligt ændre opkrævningen til det rigtige i forbindelse med 1. rate. Vi beklager fejlen.
Kontakt
Rådhusgade 5
9330 Dronninglund
Mail: raadhus@99454545.dk
Skriv sikkert, hvis du deler følsomme
eller fortrolige oplysninger.
Skriv sikkert til os (MitID)
Skriv sikkert til os (Erhverv)
Postadresse:
Brønderslev Kommune
Ny Rådhusplads 1
9700 Brønderslev