Hot eller Not! Redskaber, hjælpemidler og legeudstyr til børn.
Læs om børnefysioterapeuternes og ergoterapeuternes anbefalinger omkring udstyr til børn.
Læs om anbefalinger omkring udstyr til børn
Et spædbarns ryg ligner i princippet den voksnes ryg, men leddene og knoglerne er blødere, og faconen af den er forskellig fra den voksnes. Et nyfødt barns ryg er C-kurvet, hvor den voksnes ryg er S-kurvet. Babys ryg udvikler sig hurtigt gennem det første år og i takt med, at det erobrer verdenen og den oprette stilling.
Hos spædbarnet er alle led i begyndelsen meget bøjelige. Dette skyldes, at muskulaturen endnu ikke er stærk nok til at ”holde sammen” på kroppens knogler og led. Denne proces sker gradvist og følger med barnets udvikling i takt med, at det lærer at kravle og gå.
Fra at være en blød og sårbar del af kroppen bliver barnets ryg det vigtigste funktionelle omdrejningspunkt for barnets bevægelser. Derfor er det vigtigt, at din baby er aktiv, og styrker ryggen ved leg på maven.
Det er naturligt for både små børn og for voksne at være i bevægelse. Så ved at placere dem i passive og uhensigtsmæssige stillinger, risikerer man, at de små rygge ikke bliver stærke nok. Senere i livet kan dette forårsage rygproblemer, og i barndommen kan der opstå motoriske vanskeligheder.
Hvornår må barnet sidde op i sin barnevogn?
- Det lille barn må sidde, når det er siddemoden.
- Siddemoden vil sige, at det selv kan komme fra liggende til siddende uden at få hjælp fra andre.
- Barnet må sidde selv, til det bliver træt. I starten er det ikke ud holden. Det kan stadig være en god i ide, at hjælpe barnet ned at ligge igen – og gerne på maven.
- Nogle børn er nysgerrige, meget aktive og vil ikke blive i den samme stilling i længere tid. Andre børn er lidt mere ”dovne”. Disse børn skal ofte stimuleres til mere egen bevægelse. Når barnet ligger på maven kommer det helt naturlig
Autostole:
- Ind til barnet kan sidde selvstændigt skal brugen af autostol begrænses til det absolut nødvendige. Det vil sige den tid, barnet reelt sidder i bilen under kørsel.
- Efter køreturen skal barnet op fra autostolen. Medbring gerne liften til det lille barn, hvor det har mulighed for at bevæge sig mere frit.
- Børnesæder i indkøbsvogne kan sidestilles med autostolen, og bør også begrænses.
- Længere ture regelmæssigt bør begrænses med det lille barn. Barnet tager dog ikke skade af, at der en gang imellem køres en længere tur på familiebesøg eller lignende. Lyt til barnet. Bliver barnet uroligt så hold en pause - tag barnet ud af stolen, så det kan få skiftet stilling.
Høj stol:
- Dit barn er klar til at sidde i en høj stol, når det med støtte kan sidde op med ret ryg i længere tid. Dette sker ca. ved 6 måneders alderen.
- Du må gerne støtte det med puder, men brug da kun stolen kortvarigt, fordi barnet er inaktivt i den.
- Det er vigtigt at stolen indstilles rigtigt – både den støttende fodplade og bøjlen, der gør at barnet ikke falder ned.
Skrå- og sækkestole:
- Barnet må sidde i skråstole fra det er 6-8 uger gammelt og i starten kun i 5 – 10 minutter. Stolen er grundlæggende hård for ryggen, og muskulaturen stimuleres ikke.
- Skrå- og sækkestole skal minimeres så meget som overhovedet muligt, da den begrænser barnet i at bruge sin krop aktivt.
- Når barnet sidder i skråstolen, er der, ligesom når barnet sover på ryggen, vægt på baghovedet. Det øger risikoen for at barnet får et fladt eller skævt baghoved.
Bumbostol eller baby-snug:
- Vi fraråder kraftigt brug af disse stole.
- Det lille barn bør ikke placeres i siddende stilling, før det er klar til det. Barnet belastes unødvendigt, når det sættes op for tidligt.
- Bumbostolen er taget af markedet i USA for flere år siden, af sikkerhedsmæssige hensyn, da flere børn ved fald fra stolen pådrog sig hovedskader.
Gåstol:
- Vi fraråder kraftigt brugen af gåstol til børn uden handicaps.
- Barnets krop, bækken og hofteparti belastes i en unaturlig gangstilling, da stolen anvendes inden barnet er klar til at være i oprejst stilling og tage fuld støtte på benene.
- Brug af gåstol har negativ indvirkning på den motoriske udvikling.
- Barnet har behov for at være på gulvet, hvor det kan trille og bevæge sig rundt ved egen kraft.
Babyslynge eller vikle:
- Fordelen ved slyngen er, at baby er tæt på kroppen, hvilket giver tryghed.
- Der er ikke forsket i belastning af ryggen, når baby ligger i slyngen. Det er derfor vigtig, at du sikrer, at baby ligger korrekt og er tilpas.
- Følg altid den vejledning, der følger med slyngen og lyt til og mærk efter din babys signaler.
Bæresele:
- Bæreselen kan bruges allerede fra fødslen, da babys ryg ikke belastes.
- Det er meget vigtigt, at selen indstilles korrekt, så den støtter barnets nakke. Hvis den gør det, er der ingen tidsbegrænsninger. Følg altid anvisningerne på din bæresele.
- Husk at mærke efter på din egen krop, om det bliver for tungt.
Hjertepude:
- Hjertepuden er en babypude, der modvirker fladt baghoved og skævt kranie. Ideen er, at hovedet lægger sig naturligt i midten, men barnet kan naturligt vende hovedet fra side til side.
- Har baby et fint formet baghoved, anbefaler vi, at baby ligger uden pude. Forældrene bør være opmærksomme på, at hovedet drejes lige meget til højre og venstre.
- I tilfælde hvor baby er begyndt at udvikle fladt baghoved, kan hjertepuden med fordel anvendes i en periode, indtil faconen bedres. Vi anbefaler, at man løbende holder øje med, hvordan baghovedet ser ud.
- Har baby udviklet skævt baghoved, er det ikke optimalt at anvende hjertepuden. Vi anbefaler i de tilfælde, at baby lejres i let sideleje med støtte af en ris pose.
Maipude:
- Maipuden placeres bag armene på babyen og op omkring ryggen. Den giver en støtte til babyen, der dermed ikke kan vælte til siderne. Babyen har også god hjælp i puden, når han eller hun forsøger at løfte hovedet, og derved styrkes ryggen.
- Puden kan anvendes til at give støtte under brystet, hvis baby er usikker på at løfte hovedet fra underlaget. Man kan også anvende et sammenrullet håndklæde eller noget tilsvarende med samme effekt.
- Vi anbefaler, at baby, har mulighed for at få vægtbæring på sine albuer og underarme. Vi anbefaler derfor ikke brugen af Maipuden over længere tid.
Mange børn har stor glæde af at sove i sovepose i barnevognen. I soveposen ligger barnet tæt omsluttet, hvilket har en beroligende virkning på barnets sanser. Det er vores erfaring, at børn med urolig søvn ofte sover bedre i sovepose end med almindelig dyne.
Barnevogn:
- Hvornår må barnet sidde op i sin barnevogn?
- Det lille barn må først sidde op i sin barnevogn, når det er blevet så stærkt i sin ryg og nakke, at hovedet holdes stabilt, og barnet sidder med ret overkrop.
- Hvis det er nødvendigt at ”klodse” barnet op med puder og tæpper, så er det for tidligt endnu.
- Er barnet lige begyndt at kunne sidde ret op, så bør tiden begrænses til ca. 10 min. ad gangen.
Klapvogn:
- Dit barn er klar til at sidde i en klapvogn, når det er 8 – 10 mdr., eller når det kan sidde op selvstændig i længere tid.
- Det er vigtigt, at barnet ikke sover i klapvognen, medmindre ryglænet kan lægges helt ned. Det belaster ryggen, hvis barnet sover i ubekvemme stillinger.
- Hold øje med at dit barn sidder godt og har kontakt til dig.
Cykelsæde:
- Dit barn må sidde i et cykelsæde, når det kan sidde selvstændigt og aktivt over længere tid.
- Tiden afhænger af, hvor stærk dit barn er i ryggen, det er hårdt at sidde i et cykelsæde.
- Sørg for at barnet sidder godt og er spændt godt fast.
Sansegynger:
- Rund ”redegynge” hvor barnet kan ligge på maven, på ryggen eller kan sidde.
- Sansegynger er et rigtig godt legeredskab, fra barnet er ganske lille. Gyngen styrker barnets motorik. Særligt stimulerer sansegyngen barnets balance og sanserne i muskler og led.
- Man skal være opmærksom på, at gyngen ikke hænger i ophæng, som kan afgive metalsplinter.
Trampolin:
- Trampolinen har udelukkende positiv effekt for barnets motoriske udvikling. Der er ikke nogen nedre grænse for, hvornår barnet må begynde at hoppe.
- Trampoliner anvendes ikke i dagplejen, men dette er udelukkende af sikkerhedsmæssige årsager.
- Flere børn på trampolinen af gangen er meget svært for det lille barn, og der er risiko for, at børnene kommer til at hoppe sammen.
- Ønsker man at øve sit barns balance, og det ikke helt er klar til trampolinen, så er en madras på gulvet et super godt alternativ. Det er lidt mere sikkert for barnet.
Aktivitetstæppe med drejefunktion - Mariehøne:
Dreje- og legetæppet med mange funktioner anvendes til at træne babyens ryg- og nakkemuskler ved, at barnet ligger på maven.
Vi fraråder brugen af disse. Det er rigtig godt for baby at være placeret på maven. Barnet udvikler sin muskelstyrke og motorik ved at bevæge sig omkring på gulvet. Det er meget vigtigt, at ikke kun nakken styrkes, men at barnet har vægtbæring på sine arme, først på underarmene og fra 6 måneders alderen på strakte arme. En god stabilitet over nakke og skuldre er vigtigt i forhold til senere at være stærk nok til at komme i gang med at kravle. Det er desuden mere trygt for barnet at ligge på et fladt og stabilt underlag.
Hoppegynge:
- Vi fraråder, at barnet anvender hoppegynge. Det belaster barnet uhensigtsmæssigt at sidde i gyngen, hvor vægten bæres under bækkenet. Det lille barn er ikke stærkt nok til dette.
- Når barnet er placeres i gyngen, fjedrer det ved at stemme fra med fødderne. Vi ser ofte, at børn får for vane at gå på tæer, når de bruger hoppegynge.
- Vi anbefaler, at barnet lærer at stå stabilt ved stationære ting i omgivelserne. Herved opnår barnet den bedste balance.
- Gyngen kan bruges til børn, der er meget motorisk inaktive, når barnet er 8 mdr. eller kan sidde selvstændigt.
- Vi anbefaler, at man anvender et legetæppe eller et stykke gulvtæppe. Det er mest optimalt for baby, der skal udvikle sine motoriske færdigheder. På et tæppe får barnet et godt fæste i underlaget, når det forsøger at komme op på armene. Herved får barnet hurtigere succes ved sine anstrengelser og lyst til at prøve mere.
- Tæppet må gerne være ensfarvet eller uden alt for meget motiv, da det kan være forstyrrende for baby. Er tæppet ensfarvet, er det lettere for barnet, at se legetøjet. Barnet bliver motiveret til at bevæge sig og nå tingene på tæppet.
- Legeunderlag i skum og trægulvet har en glat overflade. Vi finder det derfor ikke hensigtsmæssigt. - Har man allerede anskaffet et legeunderlag i skum kan det med fordel fungere som isolation under et almindeligt tæppe.
Foldemadrassen er et fantastisk redskab til motoriske aktiviteter for børn i alle aldre.
Til den helt lille baby fungerer madrassen fint som underlag, når baby f.eks. får en vuggetur i et lagen. Foldemadrassen er perfekt til at skabe niveauer for baby. Barnet motiveres til at komme op på knæ eller op at stå for at få fat i legetøjet. Senere er det fantastisk for barnets motorik at hoppe og lege på madrasserne. Barnet kan også kravle igennem eller lave en hule af foldemadrassen.
Kontakt
Tolstrupvej 91
9700 Brønderslev
Tlf.: 9945 4981
Telefontider
Mandag - fredag 8.00 - 9.00
Skriv sikkert, hvis du deler følsomme
eller fortrolige oplysninger.
Skriv sikkert til os (MitID)
Kontakt Sundhedsplejen
Tolstrupvej 91
9700 Brønderslev
Tlf.: 9945 5850
Telefontider
Mandag - torsdag 9.00 - 14.00
Fredag 9.00 - 13.00