Pædagogisk Psykologisk Rådgivning er et rådgivende organ for børn og unge i alderen fra 0-18 år
PPR - Pædagogisk Psykologisk Rådgivning samarbejder med dagtilbud, skoler og forældre om at understøtte gode læringsmiljøer, der kan tilbyde børn og unge mulighed for at udvikle sig fagligt, personligt og socialt i bredere børnefællesskaber
Har du et barn i udfordringer, kan du i samarbejde med dit barns pasning eller skole kontakte PPR for støtte og vejledning.
PPR varetager mange forskellige opgaver, blandt andet sparring og vejledningsforløb til dagtilbud og skoler, undervisningsopgaver, udredningsopgaver, samtaleforløb til børn og unge i psykisk mistrivsel, skilsmissegrupper, gruppeforløb for børn og familier (FamilieGPS) og individuelle støtteforløb
- Er du tilflytter, og har dit barn kontakt med PPR i din tidligere kommune, kan du digitalt bede om at få din PPR-journal overflyttet til Brønderslev Kommune.
Er eleven over 15 år skal både elev og forældre underskrive samtykke. - Du kan selv indstille dit barn til lettere behandling. Det kan du læse mere om i afsnittet "Hvad er lettere behandling i PPR"
Læs om PPR
PPR yder pædagogisk psykologisk rådgivning til forældre og kommunens ansatte på 0-18 års området med henblik på at fremme børns trivsel, læring og udviklin
Henvendelse til PPR sker i samarbejde mellem forældre, skole eller dagtilbud, der i samarbejde udfylder digitalt henvendelsesskema.
Kerneopgaven er:
- At styrke dagtilbud og skolers arbejde med at skabe inkluderende børne- og læringsfællesskaber
- At yde rådgivning, vejledning og anden konsultativ bistand til forældre og fagprofessionelle omkring barnet
- At udarbejde kvalificerede faglige vurderinger, såfremt det skal vurderes, om barnet har behov for specialpædagogisk bistand
På dagtilbudsområdet arbejdes der som udgangspunkt ud fra en konsultativ tilgang. Der arbejdes målrettet med at skabe inkluderende udviklings- og læringsmiljøer gennem vejledning og sparring.
Såfremt et barn ønskes visiteret til et specialpædagogisk tilbud, udarbejder PPR en pædagogisk psykologisk vurdering (PPV) med henblik på at vurdere behov for specialpædagogisk bistand.
På skoleområdet er der ligeledes fokus på at skabe inkluderende børnefællesskaber og styrkede læringsmiljøer, hvilket sker via rådgivning, vejledning og sparring til de fagprofessionelle omkring barnet samt barnets forældre.
Vurderes dette ikke tilstrækkeligt kan skole og/eller forældre bede om en vurdering af specialpædagogiske behov (PPV)
PPR følger alle børn, der er visiteret til specialiseret tilbud.
I Brønderslev Kommune er det PPR, der varetager den logopædiske bistand til børn i alderen 0-18 år – den logopædiske funktion dækker over:
- Sprog
- Tale
- Hørelse
- Kommunikation - inkl. alternativ og supplerende kommunikation
Ud fra en konkret vurdering kan bistanden indeholde rådgivning/vejledning, undersøgelse og observation samt logopædisk undervisning. Logopædisk bistand gives blandt andet følgende:
- Sprogvanskeligheder
Barnet kan have svært ved at forstå en besked, der indeholder flere informationer – sprogforståelse - Sproganvendelse
Barnet har svært ved at lære nye ord og huske, hvad tingene hedder eller barnet kan have svært ved sætningsopbygning. - Talevanskeligheder
Barnet kan være svært at forstå på grund af utydelig udtale, eller fordi nogle sproglyde mangler eller ændres til andre sproglyde. - Stammen
Barnet kan i nogle perioder stamme som en del af den almindelige taleudvikling i 3-5-årsalderen. Stammen kan komme til udtryk som fx gentagelser af stavelser og hele ord eller forlængelser af ord. Ved bekymring anbefales henvendelse til PPRs logopæder for råd og vejledning, da omgivelsernes reaktioner på stammen har afgørende betydning for barnets kommunikation. - Stemmevanskeligheder
Barnets stemme kan være hæs, hvilket i første omgang bør undersøges ved Øre-Næse-Hals-læge. Såfremt denne vurderer behov for logopædisk indsats, skal der laves henvendelse til PPRs logopæder, der vurderer behovet for og graden af det videre forløb. - Hørevanskeligheder
Barnet kan have en hørenedsættelse på grund af mellemørebetændelse, hyppige forkølelser eller væske i mellemøret. Dette kan medføre en forsinkelse af barnet sprogtilegnelse.
Barnet kan også have et medfødt eller erhvervet høretab. Hvis der er tegn på en hørenedsættelse, bør barnet undersøges ved Øre-Næse-Hals-læge. Dette kan ske uden kontakt til almen praktiserende læge. Ved et konstateret høretab kan PPRs logopæder yde vejledning ift. hørepædagogik og være henvender til bl.a. ISHD, som kan vurdere eventuelle behov for yderligere høreteknik i institution og skole.
Der kan henvises til disse foldere:
- Udtale med k og g lyde (nyt vindue)
- Gode råd om børnestammen (nyt vindue)
- Hæse børnestemmer (nyt vindue)
- Suttebrug-og-talevanskeligheder (nyt vindue)
Du kan læse mere hørevanskeligheder:
- Høreforeningen (nyt vindue)
- Institut for Syn og Hørelse – Region Nordjylland (nyt vindue)
Støttepædagogernes kerneopgaver er at medvirke til at skabe trivsel, læring og udvikling for sårbare børn, der har brug for en særlig indsats for at blive en del af meningsfulde børnefællesskaber. Vi har et særligt fokus på at styrke læringsmiljøerne i et tæt samarbejde med personalet i dagtilbuddene, øvrige faggrupper i PPR samt andre relevante samarbejdspartnere.
Barnets dagtilbud kan søge om et støtteforløb, såfremt der vurderes behov for hjælp til at få et barn eller en børnegruppe inkluderet i meningsfulde børnefællesskaber, justering af læringsmiljø eller en konkret vejlednings- eller træningsopgave.
En støtteansøgning omhandlende et konkret barn bevilliges i udgangspunktet for fire måneder.
PPR kan tilbyde lettere behandling til børn i psykisk mistrivsel
Tilbuddet om lettere behandling er en målrettet forebyggende indsats for børn og unge mellem 6 og 17 år.
Når du henvender dig til PPR vedrørende lettere behandling, skal det ske skriftligt via indstillingsskema der linkes til nederst på siden. Når PPR har modtaget indstilling til lettere behandling, vil du indenfor 14 dage blive kontaktet med henblik på en telefonisk for-samtale, der vil være med til at afklare, hvorvidt dit barn/den unge er i målgruppen for en behandlingsindsats. Vurderes barnet/den unge i målgruppen, vil I som forældre sammen med barnet blive inviteret til en screeningssamtale, der skal sikre, at der igangsættes en indsats, der svarer til behandlingsbehovet. Screeningssamtalen afholdes i udgangspunktet indenfor 30 dage fra første henvendelse. Behandlingsforløbet målrettes barnets/den unges vanskeligheder og kobles, hvor det er relevant, til barnets / den unges familie og miljø (indsatser i skole, familie m.m.)
For at sikre at indsatsen er meningsfuld forventes det, at barnet/den unge og familien er motiveret i at deltage i forløbet og har mod på at skabe forandringer.
Problemstillinger kan bl.a. omhandle
- bekymringer
- tristhed
- selvskadende adfærd
- tvangsmæssige tanker og handlinger
- forstyrret spisemønster.
Praktisk information:
- behandlingsforløbet foregår som udgangspunkt i PPRs lokaler i hhv. Dronninglund og Brønderslev
- hyppigheden aftales med en pågældende psykolog
- forløbet foregår indenfor PPRs almindelige åbningstid – hverdage kl. 8.00-15.30
- det forventes at mindst en forælder deltager under behandlingsforløbet medmindre andet aftales.
Hvordan henvender du dig til PPR vedrørende lettere behandling?
En indstilling til lettere behandling kan ske i samarbejde med skole, skolesundhedsplejerske, børne- og ungerådgiver m.fl. Du kan også som forældre selv lave en indstilling til lettere behandling.
En indstilling skal altid underskrives af begge forældremyndighedsindehavere samt den unge selv, hvis han/hun er fyldt 15 år.
Den forældre som starter den digitale indstilling, skal oplyse om, hvilke parter der også skal underskrive blanketten. Dette informeres med partens cpr.nr., og det er derfor vigtigt, at du har det inden du igangsætter en indstilling. Medforældre og elev får en information i E-boks, hvor der er et link til indstillingen som skal underskrives digitalt med MitID.
- indstilling 6-14 år, én forældremyndighedsindehaver
- Indstilling 6-14 år, flere forældremyndighedsindehavere
- indstilling 15-17 år, én forældremyndighedsindehaver
- indstilling 15-17 år, flere forældremyndighedsindehavere
Familie GPS er et tilbud for forældre, der gerne vil hjælpe deres barn til en bedre trivsel eller som oplever at de, som familie har brug for at få hjælp til en given udfordring.
I et forløb i Familie GPS arbejder forældre, 2 GPS-medarbejdere og dagtilbud tæt sammen, for at skabe en bedre hverdag for barnet. Arbejdet i Familie GPS´en understøtter det pædagogiske arbejde i dagtilbud og omvendt.
Eksempler på udfordringer i familien:
- Når forældre er i tvivl om, hvad de kan gøre, når der eksempelvis skal børstes tænder, spises aftensmad, købes ind mm.
- Når barnet i nogle sammenhænge har et adfærdsmønster, som forhindrer det i at have en god dag i dagtilbuddet.
- Når barnet ikke trives i fællesskabet med de andre børn i dagtilbuddet
- Når man som forældre oplever, at det kan være svært at stille krav
Der er op til 6 familier ad gangen i Familie GPS. Familierne øver sig i egne mål, som kan justeres undervejs i forløbet.
Forløbet er uden visitering. Dagtilbud eller forældre retter henvendelse til Familie GPS´en om at komme med i et forløb. I forløbet er indlagt 3 møder i Dagtilbuddet, hvor forældre, dagtilbud og GPS-medarbejdere, følger op på de aftalte mål.
Et forløb i Familie GPS strækker sig over 12 uger med 1 mødegang pr. uge – både med og uden børn.
Læs også om:
Kontakt
Ny Rådhusplads 1
9700 Brønderslev
Tlf.: 9945 5035
Skriv sikkert, hvis du deler følsomme
eller fortrolige oplysninger.
Skriv sikkert til os (MitID)
Skriv sikkert til os (Erhverv)
Telefontider (sekretariatet)
Mandag 9.00 - 11.00
Tirsdag 9.00 - 11.00
Torsdag 9.00 - 11.00