Skip til hoved indholdet

Det bedste for barnet

Kodeks for den gode anbringelse

Alle børn har krav på en barndom med tryghed og kærlighed. Som samfund skal vi passe på børnene, og særligt børn i udsatte positioner. Her hviler ansvaret på alle, der møder børnene dagligt.

Den gode anbringelse handler ikke kun om en rettidig anbringelse men også om kvaliteten i anbringelsen – fx at sikre barnets trivsel og udvikling, samarbejde med den biologiske familie og yde en koordineret og helhedsorienteret støtte og indsats til barnet. Det betyder, at barnet sættes i centrum. Barnets trivsel er det vigtigste, og vi skal lytte til og inddrage det enkelte barn, som er ekspert i eget liv.

Alle børn har drømme for eget liv. Derfor skal børn som anbringes hjælpes til et liv, hvor de får de samme muligheder for personlig udvikling, sundhed, uddannelse og et selvstændigt voksenliv som deres jævnaldrende.

De skal blive "klar til verden".

Trivsel - Vi har barnets trivsel, hverdagsliv og drømme på sinde

Børn skal trives hvor de bor, føle sig trygge, ønsket og elsket. Børn skal opleve sig som en ligeværdig del af en familie, som kender deres historie, og anerkender dem for den de er, og det de er gode til.

Tilgangen til barnet er nysgerrig og åben, og relationen er præget af ægthed og autensitet. Gennem positiv kommunikation skal barnet føle sig anerkendt, og et helhedssyn på barnet skal bidrage til barnets dannelsesrejse.

De unge udtaler:

  • "Vi vil bare gerne være som alle andre"
  • "Det er gennem interesser og succesoplevelser, at vi finder og oplever fællesskaber"


Inddragelse og medbestemmelse motiverer børn og unge. Børn skal inddrages og have medbestemmelse, så de kan være medbestemmende i eget liv.

Inddragelse og medbestemmelse skal have barnets ønsker og drømme for egen fremtid i centrum.
Nærværende voksne omkring barnet skal sikre tryghed, kærlighed og tillid, så barnet oplever et ligeværdigt samspil. Voksne skal sikre, at barnets perspektiver inddrages i væsentlige beslutninger.

Handlingskodeks

Børne- og Ungerådgivere skal:
  • Være nysgerrig, undersøgende og lyttende i samtalerne med børnene
  • Være bevidst om sprogbrug og sikre sig, at barnet forstår, hvad der bliver sagt/det betyder
  • Tale med barnet
Familieplejekonsulenten skal:
  • Støtte plejefamilien i at skabe udviklingsstøttende samspil med barnet
  • Støtte plejefamilien i at have barnets sind på sinde gennem en mentaliseringsbaseret tilgang
Plejefamilien skal:
  • Informere og inddrage barnet i forhold til barnets kognitive niveau
  • Bidrage til at barnet forstår væsentlige beslutninger og valg
  • Være åbne overfor barnet omkring barnets baggrund i hele sin opvækst

Børnenes potentialer skal opdages og dyrkes. Børn skal opleve, at de formår at præstere, og at det har en afgørende betydning i deres liv.

Børn skal gives muligheder for at lære og udvikle sig i en tryg og struktureret hverdag, hvor de får succesoplevelser. Barnet skal ses og understøttes i et helhedsperspektiv, hvorfor koordinering, sammenhæng og fælles retning er essentielt for barnet.

Handlingskodeks

Børne- og ungerådgiveren skal:
  • Have fokus på barnets ressourcer og sikre at barnets potentialer og ressourcer bringes i spil fx på netværksmøder
  • Sikre at der sker videndeling i alle barnets læringsmiljøer
  • Have forventninger til / ambitioner for barnet
Familieplejekonsulenten skal:
  • Have opmærksomhed på barnets læring i supervisionen
  • Have forventninger til og tro på, at barnet kan noget og har potentialer
  • Deltage i opfølgningsmøder i børnehave / skole, hvor det giver mening for at understøtte handleplanen
Plejefamilien skal:
  • Understøtte barnets læring i dagligdagen og det nærmiljø barnet vokser op i
  • Give barnet redskaber til sin dannelse
  • Give barnet muligheder for succesoplevelser

Børn udvikles, dannes og motiveres i fællesskaber, og lærer at navigere i forskellige sociale sammenhænge og kontekster. Dagtilbud, skole og fritidsliv er vigtige udviklingssammenhænge for børnene, og bidrager til at skabe robusthed og livsduelighed.

For at forstå barnets færden i forskellige arenaer, anlægger professionelle voksne omkring barnet et børneperspektiv. Børnene skal motiveres og understøttes i at kunne deltage aktivt i forskellige sociale sammenhænge og arenaer. Det er gennem interesser, det daglige overskud og succesoplevelser at barnet oplever sig som en del af fællesskabet.

Handlingskodeks

Børne- og Ungerådgiveren skal:
  •  Have Fokus på fritidsinteresser i barnets plan / ungeplan og ved opfølgningsmøder
  • Efterspørge ressourcer hos plejefamilien, så barnet kan bibeholde tidligere sunde kontakter og skabe nye
  • Have opmærksomhed på at barnet inddrages i familiens fællesskaber
Familieplejekonsulenten skal:
  • Have  opmærksomhed på nærmeste udviklingszone i supervisionen - herunder hvordan alle børns behov i familien tilgodeses
  • Være opmærksom på barnets muligheder for at indgå i fællesskaber, og eventuelt vejlede plejefamilien i tilbud som matcher barnets interesser og behov
Plejefamilien skal:
  • Skabe sammenhænge mellem barnets forskellige deltagelsesarenaer
  • Give barnet mulighed for at øve sociale kompetencer i  trygge og forudsigelige rammer
  • Bidrage til at finde barnets potentialer og støtte barnet i sin udvikling

Match og biologisk netværk - Vi understøtter barnets relationer

Børn skal opleve nærværende voksne, der tør, vil og kan investere i relationen. Gennem åbenhed, involvering og engagement skal barnet føle sig ønsket og elsket. Relationen skal understøtte til barnets bedste, og udvikles over tid.

Barnet skal støttes i sin relation og kontakt til biologisk familie og øvrige netværk, hvis barnet ønsker det.

De unge udtaler

  • "Det blev først godt, da der kom støtteperson på, som satte grænser for min mor og søster"

Rette match er funderet i et godt match for både barn og plejefamilie. Rette match for et barn tager udgangspunkt i barnets særlige behov og at finde de rette rammer, som giver barnet

  • Et hverdagsliv med stabilitet, forudsigelighed, rutiner, tryghed, kærlighed og sikkerhed
  • Mulighed for gå efter sine drømme og ønsker i livet

Alle centrale aktører omkring barnet skal kende barnets baggrund og historie.

Børn, som skal anbringes, inddrages i forhold til den omvæltning en anbringelse er. Forventninger og ønsker afdækkes så vidt muligt med både barn og forældre.

Handlingskodeks

Børne- og ungerådgiveren skal:
  • Tage barnet med på besøg i plejefamilien i forbindelse med match - hvis det er relevant og muligt
  • Lytte til barnet, og få barnets ønsker med i forhold til match igennem inddragelse fx en børnesamtale
  • Tage sig tid til at indsamle relevant viden. hvis det er muligt
Familieplejekonsulenten skal:
  • Rekruttere og opsøge nye plejefamilier
  • Har ansvar for at matche til plejefamilie
Plejefamilien skal:
  • Bidrage til gensidig åbenhed og klarhed i matchningen - begge veje
  • Være ærlige og åbne omkring hvad de kan/vil tilbyde - plejefamiliens egen formåen

Idealet er, at barnet oplever en dobbelt tilknytning til både forældre og plejeforældre. Børnene inddrages og har medindflydelse i forhold til samvær og tilknytning til biologisk netværk.

Barnet skal opleve et samarbejde med gensidig respekt og klare aftaler, og skal støttes i kontakten med deres familie og øvrige netværk. Plejefamilien skal opleves som brobygger mellem forældre og barn, så barnet oplever kontinuitet og sammenhæng i sin livshistorie.

Handlingskodeks

Børne- og ungerådgiveren skal:
  • Give forældre mulighed for et for-besøg hos plejefamilien
  • Have fokus på barnets ønsker i forhold til samvær
  • Anvende netværkskort, så betydningsfulde personer findes og inddrages
Familieplejekonsulenten skal:
  • Hjælpe plejefamilien til at have en mentaliserende tilgang til det biologiske netværk
Plejefamilien skal:
  • Støtte barnet i at erkende den virkelighed, barnet er født ind i
  • Være lyttende og støttende i relationen til det biologiske ophav

Samarbejde - Vi knytter barnets verdener sammen

Mange aktører er involveret, når et barn skal anbringes eller er anbragt. Samarbejdet og tilgangen spiller en væsentlig rolle for barn, familie og kvaliteten i anbringelsen.

Drømmen om et helt normalt liv er stærk hos børnene. Løsninger for barnet skal findes så tæt på et hverdagsliv som muligt.

Overgange i barnets liv skal være velforberedte og trygge. Gennem inddragelse, transparens og medbestemmelse gives barnet reel indflydelse på og handlemulighed i eget liv.

De unge udtaler:

  • "Plejefamilien skal være vores talerør og skal oversætte, det vi siger"
  • "Inddragelse og viden er vigtigt. Det giver tryghed i overgangen"

Forståelse for hinanden – respekt – ligeværdighed – fælles forventningsafstemning. Samarbejdet omkring barnet skal være præget af samarbejdsrelationer med tillid, nysgerrighed og åbenhed. Et positivt samarbejde øger muligheden for succes.

Det gode og virkningsfulde samarbejde skal bidrage til et barneliv så tæt på et almindeligt hverdagsliv som muligt. Barnet skal opleve en koordineret og sammenhængende hjælp i sit liv og opvækst.

Handlingskodeks

Børne- og ungerådgiver skal:
  • Sikre et velfungerende og tværfagligt samarbejde - fælles mål
  • Være tilgængelig
  • Sikre fælles opfølgning med plejefamilie og biologiske forældre - barnet deltager, hvis det er muligt
  • Have fokus på positive narrativer omkring barnet og alle personer omkring barnet
Familieplejekonsulent skal:
  • Have en mentaliseringsbaseret tilgang som er kendetegnende ved nysgerrighed og åbenhed, som bidrager til et godt samarbejde på tværs
Plejefamilien skal:
  • fungere som brobygger imellem barnet og de forskellige arenaer
  • Se sig selv som ligeværdige samarbejdspartnere
  • Bidrage til en åben og nysgerrig dialog i tillid til at alle vil barnet det bedste

Barnet skal ses i et helhedsorienteret perspektiv – både i forhold til samarbejdet omkring barnets anbringelse og i forhold til de deltagelsesarenaer barnet deltager i.

Et tæt og virkningsfuldt samarbejde om løsningerne skal bidrage til at sikre konsensus om den konkrete indsats/løsning samt oplevelsen af kontinuitet for barnet. Det enkelte barn skal opleve løsninger så tæt på et almindeligt hverdagsliv som muligt.

Handlingskodeks

Børne og ungerådgiver skal:
  • Så vidt muligt deltage ved opstartsmøder i institution/skole for at sikre optimal videndeling
  • Bidrage til etablering af fleksible samværsløsninger
  • Tale med barnet om, hvad der er vigtigt i forhold til deres hverdagsliv
Familieplejekonsulent skal:
  • Have en mentaliserende tilgang
  • Have fokus på barnet i supervisionen
  • Bidrage til et tæt samarbejde ved at være nysgerrig og åben
Plejefamilien skal:
  • Invitere barnet til at være fuldgyldigt medlem af familien
  • Give barnet en almindelig og kontinuerlig hverdag, som sikrer barnets hele opvækst
  • Stille krav, stilladsering og sikre at barnet oplever at være ønsket og elsket

"Der eksisterer et direkte forhold mellem kvaliteten af de voksnes samarbejde og barnets lyst og evne til at 'erobre det nye'. Jo bedre samarbejde mellem de voksne, desto bedre overgang for barnet..... De første erfaringer med overgange skaber et mønster, der reaktiveres ved efterfølgende overgange". (Schoug Psykologi og Pædagogik)

Børn skal forberedes til overgange i deres liv. Gennem inddragelse, åbenhed og en ærlig forventningsafstemning skal barnet opleve trygge overgange, som giver dem reel indflydelse og handlemulighed i deres eget liv.

Handlingskodeks

Børne- og ungerådgiver skal:
  • Sikre videndeling og kontinuitet ved fx overleveringsmøder
  • Forberede barnet og familien på overgange
  • Bidrage til at have opmærksomhed på positive narrativer omkring barnet og overgangen
Familieplejekonsulent skal:
  • Støtte barn og plejefamilien i overgangene ved at tale med plejefamilien om, hvad der fungerer godt, og hvad der eventuelt kan udfordre
Plejefamilien skal:
  • Sikre at alle barnets overgange ses ud fra barnets perspektiv
  • Bidrage til at barnets overgange primært rettes fremad
  • Bære sorgen og beslutningen i fx en flytning - mentalisere
  • Så vidt muligt deltage ved overlevering af 'tunge' beslutninger sammen med forældre og børne- og ungerådgiver

"Det bedste for barnet" - Formål, målgruppe og tilblivelse

Kodekset "Det bedste for barnet" har til formål at udgøre en fælles referenceramme for den gode anbringelse. Det skal bidrage til at skærpe fagprofessionelles fokus på egen rolle, den mentaliserende tilgang og handling. Det er vigtigt, at der på anbringelsesområdet er overordnede pejlemærker for måden vi agerer og arbejder på. Det er dig som fagprofessionel, som i din konkrete rolle - gennem dine kompetencer og dit samspil med øvrige aktører - skal give kodekset og dets indhold liv i praksis.

Kodeks for den gode anbringelse er målrettet alle ansatte i kommunen, som arbejder med anbringelse af børn og unge. Anbringelser i en samlet betegnelse for for både familiepleje og netværkspleje.


Kodekset for den gode anbringelse - "Det bedste for barnet" er blevet til i en dialogbaseret proces med involvering af cirka 100 deltagere på tværs af fag og med deltagelse af kommunens plejefamilier, familieplejekonsulenter og børne- og ungerådgivere. Desuden har en gruppe af unge været inddraget.

Udover konkret erfaring fra de involverede har vi hentet viden og ladet os inspirere af Social- og Boligstyrelsens "Håndbog for det gode anbringelsesforløb i familiepleje" (2017), Børnerådet publikation "De prøver at gøre det så normalt som muligt" samt VIVEs rapporter om "Rekruttering og fastholdelse af plejefamilier og Nye plejefamilier" (2021)

Kontakt

Kontakt os
Familieplejen

Ny Rådhusplads 1
9700 Brønderslev

Skriv sikkert, hvis du deler følsomme
eller fortrolige oplysninger.

Skriv sikkert til os (MitID)
Skriv sikkert til os (Erhverv)

Lukkedage i administrationen

Susanne Gregersen

Afdelingsleder

Socialtilsyn Nord
Springvandspladsen 5
9800 Hjørring

Tlf.: 7233 6930
socialtilsynnord@hjoerring.dk 

Hold dig opdateret om Brønderslev Kommune

Ny Rådhusplads 1
9700 Brønderslev

Tlf.: 9945 4545
raadhus@99454545.dk

Skriv sikkert, hvis du deler følsomme
eller fortrolige oplysninger.

Send sikkert post (MitID)
Send sikkert post (Erhverv)

CVR-nummer: 29189501

Lukkedage i administrationen

Åbningstider

Mandag - onsdag 10.00 - 14.00
Torsdag 10.00 - 16.30
Fredag 10.00 - 13.30

Kontaktcenter - Telefontider

Mandag - onsdag 8.00 - 15.00
Torsdag 8.00 - 17.00
Fredag 8.00 - 14.00

Dronninglund Rådhus

Rådhusgade 5
9330 Dronninglund

Åbningstider

Mandag - onsdag 8.00 - 14.00
Torsdag 8.00 - 16.30
Fredag 8.00 - 13.30

Borgerservice på Dronninglund Bibliotek

Slotsgade 47
9330 Dronninglund

Åbningstider

Mandag10.00 - 14.00
Torsdag10.00 - 16.30
Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback