Skip til hoved indholdet

Digital Post

Du modtager post fra offentlige myndigheder digitalt. Det hedder Digital Post

Du modtager Digital Post fra offentlige myndigheder, fra du er 15 år gammel, og du har pligt til at læse den. Det har du, fordi den drejer sig om vigtige begivenheder i dit liv, som du skal forholde dig til. Det kan være, at du er blevet optaget på en uddannelse. At du har fået plads til dit barn i en institution. Eller du skal møde op til en aftale på hospitalet. De beskeder kommer som Digital Post.

I Digital Post kan du:

  • modtage post fra offentlige myndigheder
  • skrive til offentlige myndigheder.

Har du ikke mulighed for at modtage posten digitalt, kan du blive fritaget og i stedet modtage post fra offentlige myndigheder på papir. Du kan også give en af dine nære læse- og skriveadgang til din Digital Post.

Giv eller anmod om læseadgang eller læse- og skriveadgang til Digital Post Bestil tid til oprettelse af læseadgang eller læse- og skriveadgang i Borgerservice Bestil tid til fritagelse fra Digital Post i Borgerservice

Læs om læse- og skriveadgang samt fritagelse for Digital Post

Mange hjælper allerede en nærtstående med at læse Digital Post fra kommunen, hospitalet eller andre offentlige myndigheder. Som noget nyt kan du nu få adgang til at skrive og besvare offentlig Digital Post på vegne af en anden.

Hvis du gerne vil hjælpe en anden med at holde styr på post fra det offentlige, kan du få en læseadgang eller en læse- og skriveadgang til Digital Post.

  • Med en læseadgang kan du læse en anden persons Digital Post.
  • Med en læse- og skriveadgang kan du både læse og besvare, videresende og skrive nye beskeder på vegne af en anden.

Vigtigt at vide

  • Adgangen til at skrive Digital Post på vegne af en anden er ikke det samme som at få en fuldmagt.
    Afhængig af, hvad sagen drejer sig om, kan den myndighed, man skriver til, bede om dokumentation for, at man må handle på vegne af den anden.
  • Adgangen omfatter kun offentlig Digital Post, ikke post fra virksomheder, fx bank og forsikring.

Bliv klogere på, om læse- og skriveadgang er noget for jer (nyt vindue)

En fritagelse fra Digital Post gælder livet ud. Ændrer du mening, kan du til enhver tid tilmelde dig Digital Post igen.

For at blive fritaget for Digital Post skal du i Brønderslev Kommune bestille tid til Digital Post i Borgerservice og som udgangspunkt møde personligt op. Husk at medbringe gyldig legitimation.

Udgangspunktet er, at alle borgere, der kan, skal betjene sig selv digitalt på de områder, hvor digital selvbetjening er obligatorisk. 

Hvis du har svært ved det digitale, eller særlige forhold gør, at du ikke kan anvende en digital selvbetjening, kan du kontakte den relevante myndighed og få stillet et alternativ til rådighed.

Hvis du er fritaget fra Digital Post

Hvis du er fritaget fra Digital Post, er du automatisk fritaget fra kravet om at bruge mange af de offentlige digitale selvbetjeninger. 

Når du har et ærinde hos fx kommunen, hvor du som udgangspunkt skal bruge digital selvbetjening, har du derfor ret til at blive tilbudt et alternativ, du kan benytte. Du skal blot fortælle, at du er fritaget fra Digital Post. 

Du kan dog stadig bruge de digitale selvbetjeninger, hvis du foretrækker det.

Særligt for undtagelse fra digital selvbetjening hos Udbetaling Danmark

Vær dog opmærksom på, at du i forhold til ansøgning om ydelser mv. hos Udbetaling Danmark (som hidtil) skal kontakte borgerservice i din kommune for at blive generelt undtaget fra at benytte digital selvbetjening i det givne sagsforløb eller det givne område.

Henvender du dig direkte til Udbetaling Danmark uden først at være blevet undtaget fra digital selvbetjening, vil Udbetaling Danmark i det enkelte tilfælde kunne tage imod din ansøgning eller meddelelse - det kan fx være hvis du er fritaget for Digital Post. Du vil dog ikke hermed være undtaget fra digital selvbetjening fremadrettet i dit sagsforløb. Derfor vil Udbetaling Danmark henvise dig til din kommune, som kan undtage dig generelt fra digital selvbetjening på det pågældende lovområde, hvis du har behov for det.

Læs også om...

Bliv digital borger

Guide på borger.dk

Kontakt

Kontakt os
Borgerservice Brønderslev

Ny Rådhusplads 1
9700 Brønderslev

Tlf.: 9945 4545
raadhus@99454545.dk

Skriv sikkert, hvis du deler følsomme
eller fortrolige oplysninger.

Skriv sikkert til os (MitID)
Skriv sikkert til os (Erhverv)

Åbningstider
Mandag - onsdag 10.00 - 14.00
Torsdag 10.00 - 16.30
Fredag 10.00 - 13.30

Telefontider
Mandag - onsdag 8.00 - 15.00
Torsdag 8.00 - 17.00
Fredag 8.00 - 14.00

Lukkedage i administrationen

Borgerservice Dronninglund
Dronninglund Bibliotek
Slotsgade 47
9330 Dronninglund

Åbningstider
Mandag 10.00 - 14.00
Onsdag 10.00 - 16.00*
Torsdag 10.00 - 16.30

* kun bestilling af pas

Vejledning til Digital Post

Her finder du vejledninger i brugen af selvbetjeningsløsninger til:

Fritagelse:

Læseadgang og læse- skriveadgang:

Hold dig opdateret om Brønderslev Kommune

Ny Rådhusplads 1
9700 Brønderslev

Tlf.: 9945 4545
raadhus@99454545.dk

Skriv sikkert, hvis du deler følsomme
eller fortrolige oplysninger.

Send sikkert post (MitID)
Send sikkert post (Erhverv)

CVR-nummer: 29189501

Lukkedage i administrationen

Åbningstider

Mandag - onsdag 10.00 - 14.00
Torsdag 10.00 - 16.30
Fredag 10.00 - 13.30

Kontaktcenter - Telefontider

Mandag - onsdag 8.00 - 15.00
Torsdag 8.00 - 17.00
Fredag 8.00 - 14.00

Dronninglund Rådhus

Rådhusgade 5
9330 Dronninglund

Åbningstider

Mandag - onsdag 8.00 - 14.00
Torsdag 8.00 - 16.30
Fredag 8.00 - 13.30

Borgerservice på Dronninglund Bibliotek

Slotsgade 47
9330 Dronninglund

Åbningstider

Mandag10.00 - 14.00
Torsdag10.00 - 16.30
Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback